Envia-ho a un amic:   |  Imprimeix:

La CUP inicia una campanya per proposar solucions a la problemàtica de l'habitatge a Olot

EL DRET A L'HABITATGE DIGNE

El dret a un habitatge digne està reconegut per la  Declaració Universal dels Drets Humans, la Constitució espanyola i l'Estatut de Catalunya. Però cap dels governs que hem tingut ha pres les mesures necessàries per garantir que tothom hi tingui accés, i això ha abocat la població al drama de les hipoteques i els desnonaments.

LES XIFRES

Les xifres ens demostren la magnitud del problema: segons l'últim indicador oficial realitzat per l'Ajuntament, a Olot hi ha 1.372 habitatges buits, una xifra que representa el 8,32% del parc d'habitatges de la nostra ciutat. D'altra banda, segons les dades oficials del Consorci d'Acció Social de la Garrotxa, 102 famílies van ser desnonades de casa seva al llarg de l'any passat.

696 HABITATGES BUITS EN MANS D'ENTITATS BANCÀRIES

Les entitats bancàries mantenen 696 habitatges buits sense justificació a Olot, des de fa més de dos anys. Aquest fet és especialment greu quan a casa nostra hi ha més d'un centenar de processos hipotecaris amb perill de desnonament i hi ha desenes de famílies malvivint en habitatges en molt mal estat.

QUÈ PROPOSEM?

Per tal de posar-hi solucions, la CUP Garrotxa porta mesos realitzant diverses accions: ha participat activament a la Taula de Coordinació Local pel Dret a l'Habitatge d'Olot, ha aconseguit que les famílies nombroses i monoparentals que paguen un lloguer es puguin beneficiar de bonificacions en l'IBI, ha formulat preguntes a l'equip de govern per saber quines polítiques està duent a terme en aquest camp, etc.

La problemàtica de l'accés a l'habitatge, però, requereix moltes més accions i compromís per part de l'administració. Per això, la CUP Garrotxa ha iniciat aquesta campanya, per tal que la població exigeixi a l'Ajuntament d'Olot que prengui les mesures següents:

1. Exigir a l'estat espanyol que li transfereixi la gran quantitat d'habitatges buits que té la SAREB a la nostra ciutat. D'una banda, la territorialització de la gestió de la SAREB: fer-la pròxima, amb informació, transparència i participació, al conjunt de veïns i veïnes i al teixit associatiu de la ciutat. I de l'altra, que el parc d'habitatges i solars que actualment té la SAREB passin a ser gestionats pel municipi.

2. Realitzar un cens de grans propietaris d'habitatges buits, per saber qui té més de 4 habitatges en desús. La problemàtica de l'accés a l'habitatge no es produeix en un context d'escassetat d'habitatges, ans al contrari. A la nostra ciutat hi ha una gran quantitat d'habitatges buits. És imprescindible que l'Ajuntament sàpiga qui són els grans propietaris de la ciutat per tal de prendre mesures efectives per a posar-los a disposició de les famílies que ho necessitin.

3. Que promogui la inclusió de tots aquests habitatges a la borsa de lloguer social. Tal com recomanen els serveis socials, l'import d'aquest lloguer social hauria de fixar-se en funció dels ingressos dels llogaters, no podent superar el 30% dels ingressos en cas d'arrendatari individual, ni el 20% dels ingressos quan es tracti d'un nucli familiar. En cas que els ingressos mensuals siguin inferiors a 450 euros, proposem que el lloguer es cobreixi amb els fons econòmics generats pel Parc de lloguer social.

4. Que l'Ajuntament d'Olot sancioni als bancs que tinguin habitatges buits. Aquesta iniciativa ha estat promoguda arreu del país per la Plataforma d'Afectats per la Hipoteca (PAH) i ja s'ha aprovat en ciutats com Girona, Terrassa, Sabadell, Mollet i Barcelona. La Llei del dret a l'habitatge de Catalunya (LDHC) preveu -entre altres coses- multes que poden arribar als 100.000 euros per a les entitats que no ocupin els pisos després d'haver estat advertides de fer-ho.

MATERIAL