La Garrotxa es mobilitza contra el 'fracking'

El passat diumenge va tenir lloc a l'escola de Riudaura una reunió informativa sobre els riscos del Fracking i sobre la concessió 'Ripoll' a l'empresa 'Teredo oils', per a investigació d'hidrocarburs, que afecta 51.000 ha des de Ripoll fins a Olot (incloent practicament tota la ciutat d'Olot). La reunió va omplir l'escola pública 'Lluis Castells' amb més de 150 veïns.

Durant la reunió, l'enginyer en mines (que ha treballat en diferents prospeccions a Catalunya) Enric Viñals i l'alcaldessa del municipi Eulàlia Masana van explicar que aquest permís (ja atorgat i publicat al DOGC) permet a l'empresa fer els treballs previs d'investigació (molt agressius amb el medi) i iniciar (obligatòriament) els primers pous abans de 4 anys (amb fracking). L'empresa sembla que té un interès especial en el poble de Riudaura pel fet que molts dels treballs previs d'investigació aquí ja estan fets (diferents treballs, des de l'any 1964-65, dècada dels '80 i dècada dels '90). Abans d'iniciar els treballs, l'enginyer explicà que caldran permisos de l'ACA i medi ambient (per obrir pistes en zona PEIN, foradar pous, fer arribar línies elèctriques, obrir esplanades, etc), tràmits la majoria dels quals tenen un període d'exposició pública en el que es poden fer al·legacions.

Tot i així tant l'alcaldessa com els veïns van destacar l'opacitat de la Generalitat en el procés i que els ajuntaments afectats en molts casos no tenen cap coneixement del procés ni dels riscos pel territori.

Els veïns del poble van mostrar la seva preocupació i s'està gestant la plataforma 'Riudaura junts contra el fracking' que es començarà a reunir aquesta mateixa setmana i es coordinarà amb els altres pobles afectats a Catalunya (uns 80 municipis) i altres plataformes, amb la finalitat d'aturar aquest permís i prohibir l'ús del fracking.

Què és el Fracking?

El fracking, o fractura hidràulica, és un mètode d'extracció de gas que consisteix en aplicar grans quantitats d'aigua barrejada amb sorra i una preparat de productes químics (cada formula s'adapta al terreny, però la llista d'ingredients passa de 500, incloent productes tòxics altament nocius pel medi i per les persones). Aquesta aigua a pressió esquerda la roca i allibera el gas que puja a la superfície a través del tub d'extracció. Les empreses reconeixen que generalment el 20% d'aquesta aigua es 'perd' en el subsol, però sovint el % és superior, i el risc que l'aigua amb productes químics, o el mateix gas es filtri cap a els aquífers de la zona és molt elevat (és una cosa que ha passat en moltes explotacions a EEUU). A banda, cal tenir en compte l’alt consum d’aigua (cada pou requereix 19 milions de litres d’aigua al dia), així com l’alt risc d’accidents per explosions i fins i tot terratrèmols de fins a escala 4.0 a prop de les zones en explotació. El fracking ha estat ja prohibit a França, Alemanya, Holanda i Bulgària i a Espanya, el Govern de Cantàbria està tramitant la prohibició i ja s’han pronunciat en contra les corts aragoneses i la Diputació de Valladolid.

Si en voleu saber més, us recomanem el documental GasLand: http://www.elcubruc.org/gasland